Контроль над виконанням бездимного законодавства — запорука подолання тютюнової епідемії в Україні

Адреса: 01054, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького 32, оф. 29, тел./факс: +38 (044) 234 93 20 www.center-life.org


Згідно з репрезентативним опитуванням, проведеним КМІС у грудні 2022 року серед жителів України (віком 18-55 років), майже половина опитаних (48%) обізнана про норми антитютюнового Закону №1978-Х — з них 89% поінформовані про заборону куріння сигарет для нагрівання у громадських місцях, а 62% — про повністю вільні від тютюнового диму робочі місця.

Окрім того, респонденти повідомили, що, попри набуття чинності антитютюнових заходів, вони все ще помічають вживання тютюнових виробів у заборонених Законом місцях — приміром, 79% учасників опитування помічали куріння на зупинках громадського транспорту, 61% — у підʼїздах багатоквартирних будинків, а  37% — усередині закладів громадського харчування. Проте українці готові захищати своє право на бездимне середовище — близько 80% опитаних зазначили, що вжили б певних заходів у разі виявлення куріння у забороненому місці. Зокрема, більше половини діяли б проактивно: попросили б курця припинити курити або поскаржилися б адміністрації закладу чи правоохоронним органам.

Дослідники КМІС також поцікавилися, як респонденти оцінили матеріали антитютюнової кампанії “No smoking friendly. Турбота про здоров’я — твій внесок у перемогу”, та як вона змогла змінити їхнє ставлення до куріння. Так, наприклад, антитютюнова реклама спонукала 64% опитаних курців замислитися про вплив пасивного куріння на здоров’я інших, а 55% — про вплив куріння на власне здоров’я. Окрім того, під впливом інформаційної кампанії 46% курців зазначили, що замислилися про відмову від куріння електронних сигарет або сигарет для нагрівання.

Цікавим є той факт, що респонденти, які були знайомі з рекламними матеріалами до опитування, оцінили їхню ефективність більш позитивно. До прикладу, 61% некурців, які бачили інформаційну кампанію раніше, зазначили, що вона стимулює їх не починати курити взагалі. Серед тих некурців, що не помічали кампанію раніше, цей показник становить 44%.

Результати опитування продемонстрували недостатню обізнаність населення про шкоду електронних пристроїв для куріння та кальянів (які є тютюновим виробом), у той час як респонденти цілковито переконані у шкоді для здоровʼя від куріння сигарет. Абсолютна більшість опитаних (85%) повністю згодна, що куріння сигарет спричиняє серйозні захворювання. Проте з тим, що вживання е-сигарет, сигарет для нагрівання та кальянів шкодить здоров’ю, погодилися лише 58%, 58% і 45% респондентів відповідно. Подібна ситуація і з думкою населення щодо пасивного куріння. 80% учасників опитування вважають, що вторинний сигаретний дим завдає шкоди організму, однак з аналогічним твердженням щодо вторинних викидів е-сигарет, сигарет для нагрівання та кальянів згодні всього 51%, 52% і 43% відповідно.

“Впровадження контролю над електронними пристроями для куріння стало однією з основних перемог політики охорони здоров’я у 2022 році. Тепер завданням Уряду є забезпечити дотримання законодавчих змін. Уже у липні 2023 року набудуть чинності норми про заборону реклами електронних сигарет та сигарет для нагрівання тютюну, які використовуються разом з пристроями для нагрівання тютюну, наприклад «IQOS», «glo». Це крок до захисту дітей та молоді від оманливої реклами — адже безпечного куріння не існує. Разом з цим суспільство потребує додаткового інформування про всі небезпеки, що несе у собі вживання будь-яких тютюнових і нікотинових виробів”, — підкреслила Лада Булах, народний депутат України.

Довідково: Щороку 130 тисяч українців помирають від хвороб спричинених курінням. Значної шкоди куріння завдає й економіці нашої держави: за розрахунками експертів, щорічні економічні втрати на рік складають 3,2% ВВП України, або близько 179 млрд грн (станом на 2021 рік) внаслідок ранньої втрати працездатності курцями, соціальних виплат та лікування хвороб, викликаних курінням.

 

Завантажити (PDF, 782KB)